Prvi pokušaj izgradnje pruge Šarganska osmica je bio za vreme Austrougarske okupacije 1916. Pruga spada u građevinska čuda, jer je savladan uspon od oko 300 metara nadmorske visine, tako što pruga pravi osmicu. Pruga nosi „na duši“ oko 200 ruskih i italijanskih zarobljenika koji su je gradili i izginuli u ovom građevinskom poduhvatu. Posao je ponuđen jednom austrougarskom inženjeru, osuđeniku na smrt, koji je pokušao da prebrodi fatalni uspon, jer mu je bio obećan život u zamenu za idealno rešenje. Međutim, inženjer je omanuo i izvršio je samoubistvo.
Zvanični početak gradnje Šarganske osmice bio je pet godina kasnije, 1921. i izgrađena je 1925. Ta pruga bila je žila kucavica između Evrope i Jadranskog mora.
Kada je Ćira otišao u zasluženu „penziju“ 28. februara 1974. na njegovim vagonima ostale su kredom ispisane rečenice „Doviđenja naš dragi Ćiro“, „Dobar si bio“, „Dobro si nas služio“… Danas tom putanjom ide muzejski voz „Nostalgija„.
Čak 30 godina pre nego što će Ćira zahuktati prugom, kremanski prorok Mitar Tarabić je predvideo da će „kroz Cigansko padalište proći gvozdeni put sa gvozdenim, ognjenim kolima koja će uvek sama zastajati na mjestu de su sad evo ciganske čerge„. Onda je mlađi Tarabić prorekao je sledeće: „…Proći će podosta godina pa će se ljudi opet sjetiti gvozdenoga puta, te će ispotekare obnoviti ovaj put. Samo njim do Višegrada neće putovati putnici radi potrebe i posla, već ljudi od zabave serbez odmorišta i uživancije…„.
Nekada, železnička stanica „Jatare“ na kojoj se danas putnici odmaraju i fotografišu, niije imala nikakvu funkciju. Što bi neki rekli, služila je za ukras. A i današnja uloga joj je ista. Na njoj nikada nije prodata ni jedna karta.
Granični tunel sa Vardištem ispod brda Balvan, broj 53, nosio je u portalu skulpturu srpskog vojnika koji gazi krunu crno-žute monarhije.
Na srpskoj strani, na izlazu iz tunela pisalo je ime tadašnjeg vladara Aleksandra I, a pored su bili postavljeni simboli radnika i seljaka – srp i čekić.
Vozeći se Šarganskom osmicom prolazi se kroz 22 tunela, preko pet mostova i zastaje se na pet vidikovaca.
Ukoliko se budete vozili putanjom kojom je legendarni Ćira prevozio putnike od 1925. do 1974, doćićete do „ludog kamena“ koji „gura“ devojke u brak. Veruje se da će svaka neudata dama koja dodirne kamen uskoro biti isprošena. To je novija legenda. Datira iz 2003. kada je jednu damu isprosio baš na mestu tog, sad već „ludog“ kamena, njen budući suprug. I to je prva prosidba na Šarganskoj osmici. Od tad, veruje se u „magičnu“ moć kamena.